Veel gestelde vragen

Hieronder hebben we enkele veel gestelde vragen proberen op te lijsten.
Kan u hier nog steeds niet vinden wat u zoekt, stuur ons dag gerust een mailtje met uw vraag.


Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is de unieke naam die de getallenreeks van een IP-adres vervangt.
Elke computer die aangesloten is op het internet, heeft een eigen Internet Protocol-adres of IP-adres; zo is het IP-adres van Markita 83.217.74.136.

Werken met die getallen is echter niet gebruiksvriendelijk; u onthoudt natuurlijk gemakkelijker Markita.be dan deze getallen.
Bovendien zit er een nadeel vast aan het werken met getallen: wordt morgen de website verplaatst naar een nieuwe server, dan heeft die mogelijk een nieuw IP-adres. Werken met domeinnamen in plaats van getallen maakt het eenvoudiger, omdat de domeinnaam dezelfde blijft, ook al verandert het achterliggende numerieke adres.

Waarom een domeinnaam kopen?

Een domeinnaam is uw virtuele adres op het internet, of u nu een bedrijf bent, organisatie of particulier persoon. Het is uw vaste adres op het internet, zelfs wanneer u van hostingbedrijf of Internet Service Provider verandert. Ook wanneer uw bedrijf geen zaken doet via het internet, is het onontbeerlijk dat u een eigen site, hoe simpel ook, op het web zet om uw zaak voor te stellen (locatie, openingsuren, tarieven, tijdelijke promoties, ...).

Bovendien geeft een eigen domein u een e-mailadres dat u levenslang bijblijft, ongeachte wie het internet tot bij uw computer brengt. Een e-mailadres met eigen domein is een must voor elk zichzelf respecterend bedrijf. Want zeg nu zelf: klinkt jan@bakkerstevens.be niet veel beter en professioneler dan user21234@provider.com?

Hoe werkt e-mail?

U kan pas e-mails versturen wanneer u een mailbox heeft. Dat is een soort 'brievenbus' die gekoppeld is aan uw e-mailaccount. U kan aan uw mailbox via een e-mailprogramma zoals Apple Mail, Outlook of gewoon in uw browser via Webmail. Uw mailbox neemt u af van een e-mailprovider. Die e-mailprovider zorgt voor een plaats waar uw e-mails opgeslagen worden (uw mailbox), op een e-mailserver. Die server bestaat eigenlijk uit twee delen: een inkomende server (POP of IMAP), en een uitgaande server (SMTP).

Wat is IMAP?

IMAP synchroniseert uw e-mails en mappen over al uw toestellen. Dat kan omdat IMAP uw mails centraal op een e-mailserver bewaart. Zo zijn uw mails op elk toestel beschikbaar én wordt uw 'gelezen'-status overal gesynchroniseerd.

Wat is POP3?

Pop3 is een 'e-mailprotocol' waarbij uw e-mailaccount uw mails lokaal op uw toestel bewaart - en dus niet centraal op een e-mailserver in de cloud.

Dat maakt POP3 minder geschikt voor mensen die hun mails op meerdere toestellen lezen. POP3 wordt steeds vaker vervangen door IMAP.

Wat is Exchange?

Exchange synchroniseert alle informatie die in uw e-mailaccount te vinden is op al uw toestellen. Dus niet enkel e-mails, maar ook contactpersonen, agenda's en notities.

Dat maakt Exchange erg populair bij bedrijven en professionele gebruikers.